Hanna-Leena Ylinen pohti miksi kaupunki tuottaa huonoa
ympäristöä. Asukkaiden vastustuksesta huolimatta harvennetaan ja hakataan
metsiköitä, esimerkiksi, ja muutetaan puistomaisemmiksi. Välitön syy lienee
liikamäärä työntekijöitä rakennusvirastossa. Mutta tuntuu että pienenkin
bisneksen edistäminen olisi myös kaupungille tärkeämpää kuin luonnonmukainen
kaunis ympäristö. Rakennuttajayhtiöiden isot bisnekset ovat itsestään selvästi
”kehittämisprojektien” takana.
Joudumme
kysymään mikä on yleensä kaupunki.
Kaupunkeja
on ollut muutaman tuhannen vuoden ajan. Kun maanviljely oli keksitty, alkoi
myös kertyä ylijäämävarallisuutta. Vaihto eli kauppa tuli tarpeelliseksi. Sitä
käytiin tietysti hyvien kulkuyhteyksien varrella, rannikoilla, jokilaaksoissa,
tasankojen tienoilla jne. Sinne kertyi kauppiaita ja heille rakennuksia.
Edelleen
kaupunki on nimensä mukaisesti (vrt. ruotsin köping, joka on samaa kantaa kuin
suomen sana) olennaisesti kauppapaikka. Siitä ei kenelläkään voi olla epäilystä
esimerkiksi Helsingin keskustassa. Kaupallisuus käy päälle kaikkialla.
Entä
mikä on kaupunginhallinto?
Alun
perin sen joka elimellä on varmasti ollut järkiperäinen tarkoitus.
Kaupunginjohtaja, palokunnat, poliisi, sosiaalihuolto, kaupunginvaltuustot jne.
Mutta
kuten organisaatiot aina, jokainen kaupungin organisaatio pyrkii vakiintuessaan
edelleen vahvistamaan itseään. Perustelu on selvä, pinnallisesti: Me voisimme
hoitaa tehtävämme paremmin, jos meillä olisi enemmän määrärahoja ja enemmän
toimihenkilöitä ja toimivaltaa. Tietysti vaatimuksista seuraa myös kilpailua
instituuttien kesken. Mutta nykyisen suurtuotannon ja suuren kansantulon aikana
jaettavaa riittää.
Hallinnon
kasvaessa sille syntyy myös näköharha. Se rupeaa pitämään itse itseään
kaupunkina. Hallinnon vinoutuneesta näkökulmasta Helsinki ei ole enää
olennaisesti kauppapaikka, eikä Helsinki ole myöskään sen asukkaat,
helsinkiläiset, vaikka niin usein propagandasävyisesti vakuutellaan.
Kaupunginhallinnon kannalta Helsinki on Helsingin hallintorakenne. Sen
elossapysyminen ja vahvistuminen on todellinen tavoite kaupungin virkakunnassa.
Tätä
varten tarvitaan verotuloja. Ja verotuloja varten tarvitaan työtä ja toimintaa,
ja niitä varten väkeä työtä tekemään. Siis kasvu, sekä talouden että väestön,
on Helsingin tapaisen suurkaupungin hallintokoneiston itsestään selvä tavoite.
Niin
varallisuudeltaan kuin sivistystasoltaan muita vahvemmat suomenruotsalaiset
voivat tarvittaessa luopuakin asemistaan, myös kaupunginhallinnoissa.
Tammisaaren kaupunkia ei enää ole, hallinnollisesti. Se on osa suurempaa
Raaseporin kuntakokonaisuutta. Tammisaaren kaupungin ei tarvitse enää kasvaa.
Se voi säilyä surrealistisen kauniina puukaupunkina, jossa meri ja huvitukset
ovat pääasioita. Talouselämä ja hallinto ovat jossakin kulisseissa, kaikeksi
onneksi. Niiden kasvuvaatimukset eivät pääse pilaamaan keskustaa ainakaan.
Helsingissä
järkeistäminen on mahdotonta. Suurkaupunki on syntynyt siten että kaikkialta
maasta on tullut väkeä, useimmiten vielä hyvin toimintatarmoista. Osa heistä on
ajautunut kaupunginhallintoonkin. Kasvu vaatii täällä lisää kasvua joka alalla,
eikä luopuminen tule kysymykseen. Ei luopuminen uusista asukkaista,
asunto-alueista, kauppakeskuksista, liikenneyhteyksistä, hallintoelimistä,
kansainvälisistä yhteyksistä, taidetapahtumista – ei mistään.
Ja yleinen kasvuideologia tukee kaikkea.
Teksti: Erkki Haapaniemi
Teksti: Erkki Haapaniemi
Jäin miettimään asetelmaa, jossa hallinto olisi tullut kaupungiksi kaupungin paikalle. Itä-Helsingissä asuu väkeä suhteessa paljon enemmän kuin idästä on edustajia valtuustossa. Idän ääni kuuluu päätöksenteossa vähän.
VastaaPoistaEhkä kaupunkeja on monta niin kuin ihmisillä mielikuvia. Erilaisilla päättäjillä on oma kaupunkinsa ja asukkailla kullakin omansa. Silti idän asukkaiden mielikuvat ovat päättäjien piirissä vähissä.
Kun kaupunki on asukkaiden yhteisö, pitäisi epäsuhtaa mielikuvien painoarvon kesken saada korjatuksi. Kunkin seudun asukkailla on oikeasti arvokasta tietoa, joka olisi hyvä saada avuksi alueiden kehittämisessä.
Kiitos Erkille ajatuksia herättävästä kirjoituksesta!
T: Olli
Jos osassa kaupunkia on asukasmäärään verrattuna vähän edustajia mukana poliittisessa päätöksenteossa, korostuu asukkaiden kuulemisen merkitys asioiden valmistelussa. Paikallisdemokratian toteuttamisen avuksi olisi hyvä kehittää uusia toimintamalleja.
VastaaPoistaT: Olli