7. lokakuuta 2013

Meri-Rastilan metsä oppimisympäristönä ja kasvattajana

Ruskaa Meri-Rastilassa
Tehtaanpuiston koululla 3.10. pidetyssä tilaisuudessa Meri-Rastilan ala-asteen koulun rehtori Merja Kuosmanen kertoi metsästä oppimisympäristönä ja kasvattajana.

Koulu on osallistunut myös SLL:n koulumetsähankkeeseen. Meri-Rastilan koulumetsäasiaa on koottu tälle SLL:n sivulle.

Omat kokemukseni paikallisesta koulusta liittyvät Kallahden peruskouluun (joka nimestään huolimatta sijaitsee Meri-Rastilassa). Luonto- ja tiedepainotteinen koulu käyttää metsää samaan tapaan kuin Meri-Rastilan koulu - suunnistuksen, hiihdon ja muun liikunnan lisäksi metsässä pidetään lukuaineiden oppitunteja.

Eivätkä Meri-Rastilassa sijaitsevat koulut ja päiväkodit ole ainoita metsän käyttäjiä. Torstain tilaisuudessa keskusteluun osallistunut lastentarhanopettaja kertoi tuovansa metsään lapsia Helsingin keskustassa sijaitsevasta päiväkodista.

Myös Vuosaaren peruskoulun oppilaat liikkuvat metsässä:

Vuosaaren peruskoulun rasti.
Metsässä on runsaasti linnunpönttöjä, joita  on ehkä tehty teknisen työn tunneilla. Tässä on yksi niistä:

Kuvioidusta laudasta tehty pönttö.
Puheenvuorossaan Meri-Rastilan koulun rehtori kertoi, että metsässä pidetään myös kuvaamataidon tunteja.

Metsässä voi kokonaisuuden lisäksi nähdä myös yksityiskohtia. Esimerkiksi kivien pinnat tarjoavat monenlaista katsottavaa:

Kivi Meri-Rastilan metsässä.
Kivi Meri-Rastilan metsässä.

Kivi Meri-Rastilan metsässä.
Kiviä katsoessani mietin, että peruskoulujen ja päiväkotien lisäksi myös Aalto-yliopiston arkkitehtiopiskelijat tarvitsisivat oman koulumetsänsä. Metsillä voisi olla paljonkin opetettavaa tuleville suunnittelijoille.

Teksti ja kuvat Hanna-Leena Ylinen, http://hlylinen.blogspot.fi/ 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti