Harbonkadun tuntumaan on tulossa paritaloja. |
Harbonkadun tuntumaan ollaan rakentamassa neljää paritaloa. Kuvassa taustalla näkyy Meri-Rastilan tiellä sijaitsevia Hitas-kerrostaloja.
Osa Hiidenmaankadulla sijaitsevasta taloyhtiöstä on edelleen kesken. |
Meri-Rastilassa sijaitsevan Ramsinranta I:n alueen piti olla valmis vuoden 2005 loppuun mennessä. Alue on edelleen kesken. Kuvassa on rivi- ja paritaloyhtiö, jonka asunnoista puolet on valmiina. Loppuja alettiin rakentaa alkukesästä, mutta työt eivät ole edistyneet muutamaan kuukauteen.
Pärnunkadulle rakennetaan rivitaloja. |
Ramsinranta II:een ollaan tällä hetkellä rakentamassa rivitaloasuntoja Pärnunkadulle. Samoin kuin naapurissa Ramsinranta I:ssä, myös tällä alueella aikataulut ovat venyneet.
Rastilannevan luonnonsuojelualue olisi tarvinnut suojavyöhykkeen. |
Ramsinranta II:n ensimmäiset talot valmistuivat vuonna 2008 Rastilannevan luonnonsuojelualueen viereen. Luonnonsuojelualue olisi tarvinnut ympärilleen suojavyöhykkeen. Nyt aluskasvillisuus on paikoin kokonaan kulunut. Myös Meri-Rastilan länsirannalla haittavaikutukset ulottuisivat suunnittelualuetta laajemmalle, jos sinne rakennettaisiin KSV:n suunnitelman mukaisesti.
Ramsinniementietä reunustavat lepät saavat väistyä. |
Ei kahta ilman kolmatta: Ramsinranta III tekee jo tuloaan. Sen vuoksi Ramsinniementietä reunustavat lepät joutuvat väistymään, koska autojen kulkuväylää halutaan leventää. Kapea kulkuväylä olisi kuitenkin omiaan hillitsemään ajonopeuksia. Ramsinniementie on monen lapsen koulutie.
Vuorannan seinässä on elämää. |
Meri-Rastilan Ramsinrannassa on mahdollisuus pohtia, missä kunnossa nyt rakennettavat talot tulevat olemaan muutaman kymmenen vuoden kuluttua. Aikoinaan Alkon koulutuskeskuksena ja sittemmin hotellina toiminut Vuoranta antaa nyt tilaa uudelle elämälle.
Teksti: Hanna-Leena Ylinen, kuvat: Olli Vento
Oheiset pientalokohteet tasaavat vähäiseltä osin Meri-Rastilan väestörakennetta.Ne sijaitsevat kuitenkin jalankulkuetäisyyden ulkopuolella Rastilan ostarilta. Kahden auton perheet menevät citymaasturillaan saman tien Stockan herkkuun.
VastaaPoistaSuurin segrekaatiota selittävä tekijä on kuitenkin leirintäalueen panssariaita. Rastilan omakotialueen ja Meri-Rastilan vuokrataloalueen asukkaiden sosioekonominen asema on kaukana toisistaan.Sekoittumista ei kuitenkaan tapahdu, koska Rastilantieltä ei ole yhteyttä Meri-Rastilantielle, leirintäalue estää sen.
Radan pohjoispuolelta ei ole edes bussiyhteyttä metrolle.Yhteyden puuttuminen johtaa siihen, että monet Rastilan asukkaat menevät päivittäisostoksillekin Columbukseen, mikä osaltaan näivettää Rastilan ostoskeskusta.
terv. Seppo Honkanen
"Vuoranna seinässä on elämää". Kylläpä onkin kauniisti patinoitunut tiilimuuri, ilmeisesti kylmä kaide- tai räystäsrakenne.
VastaaPoistaAlapalkissa pari betonirautaa on karbonisoitumisen johdosta paukahtanut pinnalle. Se kuuluu 60-luvun rakennuksen luonnolliseen elämänkaareen ja on helppo korjata.
Terv. Seppo Honkanen
Olen samaa mieltä siitä, että tiilimuuri on kauniisti patinoitunut ja onhan sitä mukava katsoa ulkoapäin. Vuorannan rakennuksiin en kuitenkaan menisi sisälle - tunnistan niistä lähtevän hajun jo ulkopuolelta.
VastaaPoistaSisälle ei tosin ole menemistäkään. Hotelli on ollut suljettuna jo kaksi vuotta.
Kävin katsomassa, hieno alue kerta kaikkiaan! Ramsinrannassa upea yhdistelmä vanhoja villoja ja moderneja taloja. Citymaastureita ei juuri näkynyt.
VastaaPoistaJarmo K.