Pro
Meri-Rastila -työryhmä kiittää mahdollisuudesta ottaa kantaa
kaupunkiuudistuksen alustaviin hahmotelmiin vielä ennen luonnosvaihetta.
Lähtökohdat ja tavoitteet
Työryhmän
mielestä täydennysrakentamisen tulee olla aidosti viihtyisyyttä lisäävää ja
alueen vahvuuksia korostavaa. Poikkeuksellisen mittava täydennysrakentaminen
vaatii rakentamiseen selkeää johtoajatusta sekä uusiin asumisen ja
ympäristörakentamisen innovaatioihin tähtäämistä. Lähtökohtana pitää lisäksi
olla huolellinen harkinta, minne uudet rakennukset sopivat, ja vasta sen
jälkeen voidaan laskea uudet kerrosneliömetrit.
Kaupunkisuunnitteluviraston
alustavissa hahmotelmissa ei juuri näy asukkaiden arkea kohottavia asioita tai
esimerkiksi kestävää kehitystä edistävien uusien ideoiden lanseeraamista, mistä
herää kysymys, onko suunnitelma jo syntyessään vanhanaikainen? Alueelle on
ahdettu täydennysrakentamista asukas- ja kerrosneliömetrimäärien lähes kaksinkertaistamiseksi.
Tämä ei toteutuessaan kunnioita alueen suunnittelun alkuperäisiä ajatuksia
yhteisöllisyydestä, väljyydestä ja luonnonläheisyydestä eli uudenlaisesta
urbaanista lähiöasumisesta (Erkki Korhonen – Ari Niska, Meri-Rastila
-kaupunkikylä. Helsingin kaupungin tietokeskuksen tutkimuksia 1994:15).
Massiivinen
lisärakentaminen Meri-Rastilan alueelle ei lisää alueen sosiaalista eheyttä,
jota kaavoitussuunnitelmilla ainakin alussa haettiin. Asuntojen
hallintaperusteen monipuolistuminen vaatii onnistuakseen korkeatasoista
arkkitehtuuria kaikissa uudisrakentamiskohteissa, väljyyttä keskeisillä
luontoalueilla sekä mielenkiintoisia uusia ratkaisuja. Rakennusten ja
asuintalojen vetovoimatekijöitä voisivat olla mm. puurakentaminen, viherkatot,
kaupunkiviljelyn edistäminen monipuolisilla rakenteilla (viherparvekkeet,
kasvihuoneet), ekologiset ratkaisut kuten aurinkoenergian hyödyntäminen sekä
panostaminen kävelyn ja polkupyöräilyn edistämiseen alueella.
Rakentaminen
Pro Meri-Rastila ehdottaa, että ennen suunnittelun
jatkamista tutkitaan mahdollisuudet rakentaa metroradan ja Vuotien päälle.
Metroa rakennettaessa on radan alle alueen suunnittelussa olleen arkkitehdin
mukaan tehty tuplaeristys tärinän ja melun estämiseksi. Vuotien mahdolliseen
kattamiseen on myös varauduttu jo Rastilankallion suunnitteluvaiheessa.
Haruspuisto,
Meri-Rastilan sydän, on säilytettävä rakentamattomana. Se on esimerkiksi
pienille lapsille ja lapsiperheille tärkeä lähivirkistysalue, joka on pitkälti
toiminut sellaisena kokoavana alueena kuin sen kaavoituksen keinoin
haluttiinkin toimivan.
Ison
Kallahden puiston kallioille rakentaminen on täysin harkitsematonta.
Niittyalueelle ei tarvita liikuntakenttää, koska urheiluharrastukset voidaan
keskittää Haruspuistoon ja Kallahden kentälle. Puisto meren rannalla sopii
hyvin rauhalliseen oleiluun ja viljelyharrastuksiin. Ison Kallahden puiston itäosa on
ympäristökeskuksen vuonna 2011 teettämissä helsinkiläisen metsäluonnon
monimuotoisuutta selvittäneissä METSO-inventoinneissa todettu arvokkaaksi I- ja
II-luokan alueeksi (M7 Meri-Rastila) ja puiston niittyalue on arvokas
vuosaarelaisena perinnemaisemana. Puiston luonnonmukaisuuden säilyttäminen
turvaa myös läheisen Kallahdenniemen Natura-arvojen toteutumista.
Meri-Rastilan tori tulee säilyttää ja sitä tulee
kehittää. Siitä tulee tehdä viihtyisä olohuone kaikille asukasryhmille. Torin
laidalle sopii erinomaisesti suuri asukkaiden käytössä oleva monitoimitila.
Kauppakeskus on uudistuksen tarpeessa ja varsinkin sen Vuotien puoleinen
takapiha antaa huonon ensivaikutelman koko Meri-Rastilasta. Tontille sopii Pro
Meri-Rastilan mielestä lisärakentamista.
1980-luvulla
kaupunkisuunnitteluun tullutta ja Meri-Rastilassakin osin toteutettua ideaa
aukioista, piazzoista, tulisi jatkaa Meri-Rastilassa. Hahmotelmassa esitettyä
täydennysrakentamista Fokkatorille ei liikkeen mielestä tule sen vuoksi
toteuttaa. Muutenkin Merirasti-korttelin viereen kaavaillun lisärakentamisen
osalta on syytä tarkistaa, huononnetaanko sillä korttelissa nykyisin
sijaitsevien koulun ja päiväkodin valonsaantia liikaa.
Lopuksi
Jotta
nykyiset asukkaat viihtyvät jatkossakin Meri-Rastilassa ja jotta alue
houkuttelee uusia asukkaita, on pienennettävä täydennysrakentamisen aiottua
määrää ja panostettava Meri-Rastilan vahvuuksien säilyttämiseen ja uusiin
kiinnostaviin asumisratkaisuihin. Pro
Meri-Rastila edellyttää, että tutkitaan vielä mahdollisuudet rakentaa
metroradan ja Vuotien päälle ja että vetäydytään kokonaan ainakin Haruspuiston
ja Ison Kallahden puiston rakentamissuunnitelmista.
Pro Meri-Rastila
on valmis yhteistyöhön kaupunkisuunnitteluviraston kanssa ja toivoo, että
hyväksi koettu avoin keskustelu kaupunkiuudistuksesta jatkuu asukkaiden kanssa.
Helsingissä 30.10.2015
Pro Meri-Rastila -liikkeen
puolesta
Hanna-Kaisa Siimes
Tarkoitatteko jatkon osalta menettelyä, jossa kaikilla meri-rastilalaisilla olisi yhdenvertainen mahdollisuus osallistua kaupungin kehittämiseen yhteistyössä kaupungin kanssa?
VastaaPoistaOnko teillä esittää toimintamalleja jatkon osalta?
Kun olen lukenut kannanottoja kaupungin kantaaottamisen palvelussa, olen saanut käsityksen, että eri ihmisillä on erilaisia näkemyksiä Meri-Rastilan kehittämisestä. Moni näytti kuitenkin olevan sitä mieltä, että viheralueet ovat tärkeitä.
VastaaPoistaJoistakin asioista olen samaa mieltä ja joistakin eri mieltä Pro Meri-Rastila työryhmän mielipiteen kanssa. On hyvä selvittää metroradan ja Vuotien kattamista tai vaihtoehtoisesti tunneloimista, jonka kustannukset olisivat käsittääkseni vain noin kymmenesosa kattamisen kustannuksista. Kattaminenkaan ei voi olla liian kallista, koska siihen pohjautuvaa ratkaisua suunnitellaan Kontulaan.
VastaaPoistaEri mieltä olen "torien" suhteen. En usko, että niissä jatkossakaan tulee olemaan toritoimintaa eikä kivetty aukea tila sellaisenaan luo viihtyisyyttä. Niille, samoin kuin katujen varsille, voisi siis ihan hyvin täydennysrakentaa, varsinkin jos samalla saataisiin säilytettyä kalliot (Ison Kallahden puisto, Pohjavedenpuisto, Haruspuisto, Ole Kandelinin puisto), jotka asukasmielipiteissä nousivat tärkeiksi. Myös Rysäpuiston säilyminen on tärkeää, koska siitä alkaa Ole Kandelin puiston ja Ison Kallahden puiston läpi kulkeva maakuntakaavaan merkitty ekologinen yhteys Meri-Rastilan metsäalueen ja Kallahdenniemen välillä.
Myös purkavan täydennysrakentamisen mahdollisuuksia tulisi selvittää, sillä vaikka se ensi vaiheessa herättäisikin vastustusta taloyhtiöissä, tosipaikan tullen se voi olla tervetullut keino selvitä noin kymmenen vuoden kuluttua edessä olevista mittavista korjauksista ilman suurta lainaa.