tag:blogger.com,1999:blog-8251870104265267429.post7261768940349431092..comments2019-05-11T11:56:17.117+03:00Comments on Pro Meri-Rastila: Meri-Rastilaan halutaan osallistavan kaupunkisuunnittelun pilottikohdePro Meri-Rastilahttp://www.blogger.com/profile/03909601641827263098noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-8251870104265267429.post-28019949675411812422012-10-10T17:37:20.131+03:002012-10-10T17:37:20.131+03:00Nyt kun näitä hankehakemuksiakin Meri-Rastilan met...Nyt kun näitä hankehakemuksiakin Meri-Rastilan metsään liittyen on tullut kaksin kappalein, niin toivottavasti kaupunki ymmärtää, ettei metsään suunnittelua tulisi jatkaa.Hanna-Leena Ylinenhttps://www.blogger.com/profile/06808863988584061292noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251870104265267429.post-92160794297459608462012-10-10T11:52:37.539+03:002012-10-10T11:52:37.539+03:00LEIRINTÄALUEEN SIIRTÄMINEN SÄÄSTÄISI MERI-RASTILA...LEIRINTÄALUEEN SIIRTÄMINEN SÄÄSTÄISI MERI-RASTILAN RANTAMETSÄN<br />Rastilan suunnitelmat perustuvat vanhentuneeseen 2002 yleiskaavaan ja tuhoaisivat rantametsän pohjoisosan kallioineen ja rantoineen. Vuosaaren asukkaat vastustavat yksissä tuumin metsän hävittämistä, se olisi myös täysin vastoin ilmastopolitiikan tavoitteita. <br /> <br />Metroaseman ympäristön tiivistäminen on sinänsä perusteltua ja kestävän kehittämisen mukaista, se koskee kaikkia vanhoja asemia Mellunmäestä Kulosaareen. Rastilassa sen voi kuitenkin tehdä kaatamatta käytännössä yhtään puuta, suuri osa asuinkortteleista on mahdollista sijoittaa nykyisen asuntovaunualueen paikalle. Rastilan kartano ympäristöineen ja rantametsä voidaan ja tulee toki säilyttää. Asuntovaunualue on rakennettua aluetta eikä siellä ole luontoarvoja.<br /><br />Leirintä on mahdollisimman tehotonta maankäyttöä metroaseman vieressä, tehottomampaa olisi vain golfkenttä. Alueella on varsinaista toimintaa parina kesäkuukautena, suurimman osan vuotta se palvelee lähinnä asuntovaunujen talvisäilytystä. Leirintäalueen nykysijainti on epätarkoituksenmukainen, se on jäänyt korkean Rastilankallion korttelin ja raskaasti liikennöidyn Vuotien väliin. Vuosaaren asukkaat eivät itse hyödy aidatusta leirintäalueesta millään tavalla. <br /><br />Sesonkiaikaan leirinalueen kapasiteetti on jo täynnä eikä laajennusmahdollisuutta ole. Alue joudutaan joka tapauksessa joidenkin vuosien päästä siirtämään väljempiin maisemiin.<br /><br />Liikuntavirasto saattaa pitää nykyistä sijaintia hyvänä kun kesäturistit pääsevät imetrolla keskustaan. Kuitenkin oleellisempaa on tuhannen uuden asukkaan päivittäiset työ- ja asiointimatkat. Paradoksaalisesti juuri metroaseman läheisyys, joka on etu leirintäalueen asiakkaille, on juuri se syy jonka vuoksi se kannattaa siirtää muualle. <br /><br />Korvaava tontti on löydettävissä esim. Östersundomin liitosalueelta jonne ollaan suunnittelemassa yleiskaavaa. Rannoilla on Natura-alueita mutta sinne on suunniteltu myös venesatamia, uimarantoja ja rantapuistoja, Talosaaressa sijaitsee ratsutila. Näiden yhteydessä on ihanteellinen paikka leirintäalueelle. Liityntäliikenne Itäkeskukseen on helppo järjestää. Sitä paitsi karavaanarit ja perheet liikkuvat yleensä – autolla!<br /> <br />Leirintäalueen nykyinen tontti on kaupungin omistuksessa ja toimintaa hoitaa Liikuntavirasto. Siirto on kaupungin omassa päätösvallassa. Uuden leirintäalueen perustamiskustannukset olisivat murto-osa nykyisen leirintäalueen tontin myynnistä saatavista tuloista, kaupungille siirto olisi joka tapauksessa tuottava toimi.<br /><br />Kaupungin kasvaessa ja maankäytön tehostuessa pääkaupunkiseudulla joudutaan usein siirtämään ns. ”väärässä” paikassa sijaitsevia toimintoja, viimeksi mm. Jätkäsaaren satama. Espoossa ollaan siirtämässä kaksikin urheilukeskusta tulevien metroasemien tieltä, niihin on investoitu enemmän kuin Rastilan leirintäalueeseen.<br /><br />Vaihtoehtosuunnitelmassa on sijoitettu n. 2000 asukasta 500 m:n jalankulkuetäisyyden päähän metroasemasta. Radan pohjoispuolelle, pääasiassa asuntovaunualueelle mahtuu n. 1000 asukasta. Ostoskeskuksen ympäristöä ton mahdollista tiivisttää ja metroradan päällekin rakentaa jotain. Metroradan kupeeseen on sijoitettu 1-2 tornitaloa (16-18 krs) Rastilan maamerkiksi ja Vuosaaren ”kaupunginportiksi”. Haruspuiston yhteydessä on jonkin verran täydennysrakentamista.<br /><br />Kaikki kolme, leirintäalue, uusi asuinalue ja metsä eivät saman metroaseman viereen mahdu. Jos voi valita uhrataanko metroaseman ympäristön tiivistämiseen asukkaiden lähimetsä Meri-Rastilasta, vai asuntovaunujen parkkipaikka ja muutama lautamökki leirintäalueelta, vastaus lienee itsestään selvä. Leirintäalueen voi aina siirtää ja perustaa muualle, kerran kaadettua ja rakennettua metsää ei saa koskaan takaisin.<br /><br />Leirintäalueen siirtäminen olisi ns. WIN-WIN-WIN-ratkaisu, josta kaikki osapuolet hyötyvät. Retkeilijät saisivat paremman, merellisen alueen, Meri-Rastilan asukkaat säilyttäisivät lähimetsänsä ja tarvittavat kerrosalat voidaan sijoittaa metroaseman viereen. <br />KAUPSU-yhdistys / RASTILA – työryhmä, Vuosaari<br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251870104265267429.post-11555748955992054052012-10-10T11:30:03.867+03:002012-10-10T11:30:03.867+03:00KaupSu-yhdistys on jättänyt demokratia-projektiin ...KaupSu-yhdistys on jättänyt demokratia-projektiin liittyvän hankehakemuksen, esimerkkikohteena on Rastilan metroaseman ympäristön täydennysrakentaminen. Ohessa hankkeen teemoja.<br /><br />Demokratiapilotti, hankehakemus<br />KaupSu-yhdistys<br /><br />Osallistuvan vaihtoehtosuunnittelun kehittäminen<br />Esimerkkikohde:<br />Rastilan metroaseman ympäristön täydennysrakentaminen. Vaihtoehtoinen osayleiskaava<br /><br />Kaupunkisuunnittelu ei ole yksityisasia. Olemassa olevan kaupunkirakenteen täydentäminen koskee nykyisiä ja tulevia asukkaita pitkälle tulevaisuuteen, sadoiksi vuosiksi. Kaikki viisaus ei asu Kaupunkisuunnitteluvirastossa. Alueen asukkailla on tietoa ja tavoitteita, jotka voivat poiketa viraston suunnittelijoiden näkemyksistä. Kaupunkilaisilla tulisi olla mahdollisuus laatia ammattitasoiset vaihtoehtosuunnitelmat päätöksenteon pohjaksi.<br /><br />Hankkeen teemoja:<br /><br />Teema 1: <br />Vaihtoehtosuunnitelmat samalle viivalle.<br />Vaihtoehtojen tasapuoliseksi arvioimiseksi suunnittelumateriaali, myös suuritöiset 3D-havainnekuvat tulisi saada samantasoiseksi kaupungin omien suunnitelmien kanssa. Kaavoituksen ”tilaajat”, lautakuntien jäsenet ja valtuutetut eivät useinkaan ole suunnittelun ammattilaisia ja heidän johtopäätöksiinsä vaihtoehdoista vaikuttaa helposti muotoseikat kuten näyttävät ilmaperspektiivit. Vaihtoehtosuunnitelmien esittelyyn tulisi tarjota riittävät resurssit kaupungin toimesta.<br /><br />Teema 2: <br />Feedback- suunnittelumenetelmä käytäntöön myös kaavoituksessa<br />Suunnitteluympäristön ratkaisevasti muuttuessa tulisi suunnittelussa voida palata edelliselle suunnittelutasolle. Ongelma on erityisesti suunnittelusyklin loppupäässä, kun esimerkiksi voimassa oleva yleiskaava on vanhentunut.<br />Rastilassa yleiskaavatilanne on ratkaisevasti muuttunut kymmenen vuotta sitten valmistuneen yleiskaavan jälkeen, mm. Östersundom on liitetty Helsinkiin. Kaikkea lisärakentamista ei toki ole tarkoituksenmukaista ehdottaa sinne, mutta ahtaaksi käynyt leirintäalue sopisi sinne hyvin.<br />Myös tietoisuus lähimetsien ja muiden luontokohteiden merkityksestä on muuttunut sitten viime yleiskaavakierroksen. Silloin piirretyt rakentamisalueiden rajaukset mm. Meri-Rastilan metsässä tulisi harkita uudelleen.<br /><br />Teema 3: <br />Vaihtoehtosuunnittelussa tarvittavat lähtötiedot julkisiksi.<br />Kaupungin tuottama kartta-, liikenne-, tilasto- ym. data on yleensä saatavilla, tosin sen etsiminen talkootyöna on aikaa vievää. Varsinaisen ongelman muodostavat liikelaitokset, jonka tietoihin yksityisellä kansalaisella tai yhdistyksellä on rajoitettu pääsy.<br />Esimerkiksi Rastilan leirintäaluetta pyörittävä Rastila-Camping on yhtiöitetty. Matkailijamääriin ja asuntovaunualueen kausittaisen käyttöasteen vaihteluun liittyvät tiedot ovat kiven takana. Erityisesti huippusesonkina leirintäalueen portilta käännytettyjen asuntovaunujen lukumäärä, joka kertoo parhaiten kapasiteetin riittämättömyydestä, on liikesalaisuus.<br /><br />Hankkeen tavoite <br />on kehittää keväällä 2012 tehty vaihtoehtoinen osayleiskaavatasoinen luonnos esitystavaltaan tasaveroiseksi KSV:n suunnitelman kanssa. Yhteistyökumppaneina voivat toimia Kaupunkisuunnitteluvirasto, alueella asuvat ammattilaiset tai vapaaehtoistyöhön valmiit konsultit. Myös suunnittelukorkeakoulujen diplomityöntekijöiden resursseja voisi hyödyntää nykyistä enemmän, ei vain peruskurssin opiskelijoita. <br />Suunnitelma esitellään alueen asukkaille ja muille toimijoille mm. yleisötilaisuuksien, lehtiartikkeleiden ja näyttelyiden avulla. Saadun palautteen perusteella muokattu suunnitelma viedään vaihtoehtona Ks-lautakuntaan normaaliin päätöksentekoprosessiin ja mahdollisesti siitä eteenpäin.<br /><br />Liitteenä on viitesuunnitelma, via coc, ramses, 20v, 007<br /><br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8251870104265267429.post-36758234944879273452012-09-29T11:29:19.239+03:002012-09-29T11:29:19.239+03:00Hakemus löytyy myös täältä:
http://pilotti.forumv...Hakemus löytyy myös täältä:<br /><br />http://pilotti.forumvirium.fi/2012/09/28/osallistavan-kaupunkisuunnittelun-pilottihanke/Hanna-Leena Ylinenhttps://www.blogger.com/profile/06808863988584061292noreply@blogger.com